عوامل تعیین کننده قیمت فرش

توسط 9998

اگر شما هم به بازار فرش ماشینی سری زده باشید حتما شاهد تفاوت چشمگیر قیمت فرش‌ها بوده اید. شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که علت اینهمه اختلاف قیمت در چیست؟ در این مطلب به بررسی علت این تفاوت قیمت‌ها در فرش ماشینی خواهم پرداخت. به طور کلی عوامل مختلفی در تعیین قیمت فرش ماشینی اثرگذار است که در ادامه دو عامل اصلی آن را با هم بررسی خواهیم کرد

1- جنس الیاف

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت فرش، جنس و کیفیت الیاف به کار رفته در آن می‌باشد. در حال حاضر عمده فرش‌های ماشینی در کشور از الیاف اکریلیک، پشم، پلی استر، و BCF تولید می‌شوند کههر کدام از این ها دارای قیمت مخصوص به خود می‌باشند. برای آشنایی بیشتر با هرکدام از این فرش‌ها می‌توانید به مقاله انواع فرش‌های ماشینی مراجعه کنید. به طور کلی از لحاظ قیمتی می‌توان گفت فرش‌های پشمی و اکریلیک از قیمت بالاتری برخوردارند و فرش‌های BCF و پلی استر در رده بعدی قرار می‌گیرند. البته هر دسته از این الیاف خود دارای سطوح کیفی متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال الیاف اکریلیکی که در کشور آلمان تولید می‌شوند از سطح کیفیت بالاتر و به تبع آن از قیمت بالاتری نیز برخورداند و الیاف اکریلیک تولید شده در کشورهایی از قبیل ترکیه و تایوان از کیفیت و قیمت کمتری برخوردار می‌باشند. نکته دیگر در همین زمینه درصد اکریلیک به کار رفته در تولید فرش اکریلیک است. بدیهی است فرش‌های که 100 درصد اکریلیک هستند نسبت به فرش‌هایی که تنها درصدی از الیاف آن‌ها اکریلیک هستند کیفیت بالاتری دارند. از آنجا که تشخیص جنس الیاف امری تخصصی بوده و به راحتی مقدور نیست، بهترین راه برای اطمینان از کیفیت فرش و قیمت آن، استفاده از برندهای معتبر و شناخته شده و خرید از فروشندگان مورد اطمینان می‌باشد.

2- تراکم بافت

عامل تعیین کنده دیگر در قیمت فرش میزان تراکم آن می‌باشد. منظور از تراکم فرش تعداد گره‌های رنگ بافته شده در فرش می‌باشد. هر فرش دارای دونوع تراکم است، تراکم عرضی و تراکم طولی. تراکم عرضی فرش را شانه آن می‌گویند.شانه فرش عموما برحسب تعداد گره رنگ در هر متر حساب شده و عامل اصلی تعیین قیمت فرش به شمار می‌رود چراکه با بیشتر شدن آن نقش‌ها ظریف‌تر می‌شوند. یک راه حل ساده برای فهمیدن شانه فرش این است که هنگام خرید به پشت فرش نگاه کرده و تعداد گره‌های آن را بشمارید. برای مثال اگر فرش 1000 شانه معرفی می شود در 10 سانتی متر از فرش باید 100 گره وجود داشته باشد. نهایتا این‌که هرچه تراکم فرش بالاتر باشد ارزش بیشتری پیدا می‌کند و قیمت آن بالاتر می‌رود بر همین اساس فرش های 1200 شانه از بیشترین قیمت برخوردارند و فرش‌های 1000 شانه، 700 شانه و 500 شانه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

فرش‌های طرح 700 شانه

با توجه به این که برخی از تولید کنندگان فرش ماشینی در شهر کاشان فرش‌هایی با عنوان "طرح 700 شانه" یا "طرح 1000 شانه" تولید می‌کنند آشنایی با این موضوع نیز ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال فرش‌های ماشيني طرح 700 شانه، بر خلاف اسمشان در شاخه فرش‌های 700 شانه قرار نمي‌گيرند و در واقع همان فرش‌های 500 شانه هستند که فقط طرح و نقشه آن‌ها، طرح و نقشه‌های جديدوپرفروش فرش‌های 700 شانه می‌باشند. لذا می‌بایست قیمت آن‌ها معادل همان فرش‌های 500 شانه باشد.

فرش‌های تبدیلی

پدیده دیگری که گاهی در بین برخی از تولید کنندگان فرش ماشینی کاشان به چشم می‌خورد عرضه فرش‌های "تبدیلی" است. فرش‌های 700 شانه تبديلي، به فرش‌هايي گفته مي‌شود که به وسيله دستگاه‌هاي 500 شانه بافته شده اما توسط تغييراتي که در دستگاه داده می‌شود با تراکم 700 شانه به تولید می‌رسند و معمولا از تراکم طولی 1500 برخوردارند. اين دسته از فرش‌های ماشيني يعني 700 شانه تبديلي از 700 شانه واقعي قيمت و کيفيت به مراتب پايين‌تري دارد که گاهی در فروشگاه‌های نامعتبر و به خصوص فروشگاه‌های اينترنتي، زياد به چشم می‌خورد و به عنوان فرش 700 شانه واقعي فروخته مي‌شوند.در نهایت شاید بتوان گفت بهترین راه برای کسب اطمینان از کیفیت و قیمت واقعی فرش ماشینی مراجعه به برندهای معتبر و شناخته شده از لحاظ کیفیت و نیز خرید از فروشگاه ها و افراد معتبر و مورد اعتماد می باشد. البته دانستن موارد فوق هم می‌تواند به شما کمک شایانی کند. من و همکارانم در بازار الکترونیک فرش ایران (ایفرش) تمام تلاش خود را کرده ایم تا محصولات با کیفیت ترین و شناخته شده ترین تولید کنندگان فرش ماشینی را در معرض دید شما قرار دهیم که می تواند مرجعی مورد اطمینان برای شناخت محصولات اصل و معتبر در بازار باشد. در پایان اگر سوالی در مورد موضوع بحث این مقاله داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید.

نوشته‌های مرتبط
8 نظر
  • الهی

    الهی 1399-04-31 پاسخ

    سلام من از طریق تلگرام از فرش کویر کاشان سفارش خرید دادم ،،هنوز بدستم نرسیده،،یه مقدار نگران شدم ،وهنوز تصویع هم نکردم،گفتن موقع تحویل تصویه کنید،چطوری تشخیص بدم که فرشی که من سغارش دادم اصل هست یا نه؟ممنون میشم راهنمایی کنید
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1399-05-02 پاسخ

      سلام روز شما هم بخیر
      با دقت در شناسنامه فرش. اصولا اصل بودن از دو لحاظ مطرح میشه. یکی مربوط به زمانی هست که شما قصد دارید محصولی از یک برند معتبر و شناخته شده رو خریداری کنید و لازمه مطمئن بشید که اصل هست یعنی دقیقا محصول همون برند هست نه نام های مشابهش (پس اگر قصد خرید فرش های تولیدی های کوچک کاشان رو دارید این مورد اصلا مطرح نیست). در این حالت باید به نام تولید کننده روی شناسنامه فرش دقت کافی داشته باشید و مواردی که در متن مقاله عرض شد رو مورد توجه قرار بدید.
      مورد دوم بحث اصل یا به عبارتی صحیح بودن مشخصات فنی فرش مثل شانه و تراکم و جنس الیاف و ... هست که تشخیص این موارد برای خریدارها عملا کار بسیار مشکل و تقریبا نشدنی هست و فقط میتونید به شناسنامه فرش دقت کنید که علامت استاندارد داشته باشه و تولید کننده و آدرس و مشخصاتش دقیق روی اون درج شده باشه.
  • مسعود

    مسعود 1398-09-08 پاسخ

    سلام بازار فرش تهران کجاست؟
  • محمد

    محمد 1397-07-04 پاسخ

    سلام فرش یلدای کویر کاشان از لحاظ کیفیت و جنس و کشور تولید کننده نخ خواب اکریلیک چگونه است
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1397-07-06 پاسخ

      سلام وقت بخیر، در حال حاضر اطلاعات دقیقی در موردش ندارم اما در حال تحقیق هستم و اگر اطلاعات مفیدی بدست آوردم همینجا عرض خواهم کرد
  • حسین

    حسین 1397-05-04 پاسخ

    توضیح درمورد فرش توس مشهد
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1397-05-04 پاسخ

      سلام، فرش توس مشهد هم مثل بسیاری از برندهای موجود در بازار برخلاف اسمش، در مشهد تولید نمیشه پس نباید به خاطر اسمش براش اعتبار قائل شد بلکه باید دید مصرف کننده ها در موردش چه تجربه ای دارن و نظرشون در موردش چیه
  • ناصر

    ناصر 1397-03-28 پاسخ

    عالی
ارسال نظر
پاسخ دهید

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم