مراحل تولید فرش ماشینی

توسط 3590

هر فرش در مراحل تولید خود سه مرحله را پشت سر می‌گذارد که در این نوشته به توضیح مختصر این مراحل میپردازیم

هر فرش در مراحل تولید خود سه مرحله را پشت سر می‌گذارد که عبارتند از ریسندگی، بافندگی و تکمیل فرش. برای تولید فرش ماشینی ، پس ورود الیاف به کارخانه، در اولین مرحله الیاف خام به رنگ‌های مورد نیاز برای تولید فرش، رنگرزی شده و به واحد ریسندگی تحویل داده می‌شوند. در این مرحله الیاف به نخ‌های هیت ست  تبدیل شده و برای بافت بوسیله دستگاه فرشبافی به واحد بافندگی منتقل می‌شوند. از مهم‌ترین ویژگی‌های نخ‌های هیت ست می‌توان به کاهش پرز دهی فرش، پفکی شدن نخ و بالک بیشتر و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش، زیر دست نرم تر و .... اشاره کرد. در انتها پس از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی در واحد تکمیل فرش، جهت فروش به بازارهای مقصد ارسال می‌شود. 

 

ریسندگی

در این واحد نخ  لازم برای بافت فرش تهیه می‌شود. فرش ماشینی از سه دسته نخ به نام‌های نخ تار، نخ پود و نخ خاب تولید می‌شود. نخ تار از جنس پنبه یا پلی استر است که حدود 6 درصد مواد اولیه یک فرش را تشکیل می‌دهد. نخ پود از جنس جوت است که حدود 12 درصد از فرش را تشکیل می‌دهد و نخ خاب از جنس آکریلیک یا پلی استر است که حدود 82 درصد از حجم فرش را تشکیل می‌دهد

 

 

بافندگی

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی بافته می‌شود که می‌توان به دستگاه‌های تکسیما، واندویل CRX ، ASR ، VTR و HCP اشاره کرد. در تولید فرش ماشینی از دو دهنه کار استفاده می‌شود که در اصطلاح " فرش رو و زیر بافت "  گفته می‌شود ، دو فرش دارای خاب مشترک  توسط تیغه برش که همراه بافت در حال حرکت است برش داده شده  و  از هم تفکیک می‌گردد.

 

تکمیل فرش

پس از بافت ، فرش‌ها به سالن تکمیل فرش ماشینی منتقل و در  آنجا به ترتیب ، مراحل زیر را پشت سر می‌گذارند :

1- تیغه
2- آهار زنی پشت فرش
3- شیرینگ(پرداخت سطح فرش)
4- برش طولی و عرضی فرش
5- لبه دوزی ، زیگزاگ  و  ریشه زنی
6- کنترل کیفیت
7 - رول و بسته بندی

در ویدئوی زیر می توانید این مراحل را مشاهده نمایید.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم