با انواع طرح و نقشه در فرش ایرانی بیشتر آشنا شوید

توسط 181406

معرفی تصویری دسته بندی 19 گانه‌ طرح و نقشه های فرش ایرانی

زیبایی سحرانگیز رنگ و نقش فرش های سرزمین ایران به گونه ای است که می توان گفت والاترین جایگاه را در میان هنرهای مردمی داراست. حضور و بقای فرش در گذار تاریخ فلات ایران، همواره تجلی‌گر بخشی از فرهنگ و هنر ساکنان روستاها، شهرها و مردمان عشایر و قبایل آن محسوب می‌گردد. پراکندگی جغرافیایی این هنر در گذشته و حال قابل توجه و تأمل است. درهریک از مناطق باشیوه و روش خاص خود و با تکیه بر ویژگی‌های کاربردی فرش‌ها سعی در خلق زیبایی دارند. این وجاهت جز به رنگ و نقش میسر نشده است. رنگ و نقش در هریک ازمناطق ویژگی بومی و خاص خویش را یافته که در کنار ویژگی‌های فنی خاص هر منطقه، امکان شناخت و تمیز فرش‌ها را از یکدیگر به وجود می‌آورد. تنوع طرح و نقش فرش‌های ایرانی به حدی است که آن را قوی‌ترین و محکم‌ترین عامل اعتبار هنری این آثار می‌شمارند. در این نوشته به معرفی اجمالی انواع طرح و نقشه در فرش‌های ایرانی خواهیم پرداخت. پس از مطالعه این مقاله میتوانید برای مشاهده جدیدترین طرح و نقشه ها در فرش دستباف ایرانی که برگرفته از دسته بندی مطرح شده در همین مقاله می باشند، به شاخه نخ و نقشه قالی در سایت ایفرش مراجعه نمایید. برای مشاهده جدیدترین طرح و نقشه ها در حوزه فرش ماشینی امروز ایران هم می توانید به شاخه فرش ماشینی وبسایت ایفرش سری بزنید.

به طور کلی دسته بندی‌های مختلفی برای طرح و نقشه در فرش ایرانی بیان شده است که من در این‌جا به معرفی دسته بندی 19 گانه‌ای که توسط شرکت سهامی فرش ایران ارائه شده است اشاره خواهم نمود. بر اساس تقسیم بندی شرکت سهامی فرش ایران، نقشه‌های فرش ایران به ۱۹ گروه اصلی و تعداد زیادی طرح‌های فرعی تقسیم می‌شوند که عبارتند از

طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی

این طرح‌ها از ساختمان‌ها و کاشی کاری‌ها و اشکال هندسی و تزئینی بناها الهام گرفته شده است. در طول تاریخ طراحان فرش در طرح‌های اصلی دخل و تصرفاتی کرده و طرح‌های فرعی را به وجود آورده‌اند. معروف ترین این آثار عبارتند از مسجد شیخ لطف الله، محرابی کوفی، مسجد کبود، مقبره شیخ صفی، سردر امام زاده محروق، گنبد قابوس، مسجد شاه اصفهان، تخت جمشید، طاق بستان، طاق کسری(ایوان مدائن)، و زیرخاکی.

فرش طرح ابنیه تاریخی

فرش‌های طرح‌ شاه عباسی

اساس کلیه طرح‌های شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این طرح است. در این طرح‌های گل‌های شاه عباسی به همراه بندهای ختائی و گاه تلفیق آنها با اسلیمی‌ها، انواع مختلفی از نقوش فرش را ارایه می‌دهند. انواع طرح‌های این گروه عبارتند از لچک ترنج شاه‌عباسی، افشان شاه عباسی، شاه عباسی درختی، شاه عباسی شیخ صفی، شاه عباسی جانوری و ...

فرش طرح افشان شاه عباسی

فرش‌های طرح اسلیمی

شکل اصلی این طرح را شاخه‌های دورانی در میان برگ‌ها تشکیل می‌دهد. این شاخه‌ها، تجرید یافته طرح درخت می‌باشند. اسلیمی انواع بسیار زیادی دارد و معمولاً در بیشتر قالب‌ها این طرح تکرار می‌گردد اما در بعضی فرش‌ها این طرح مسلط است. معروف‌ترین اسلیمی‌ها، اسلیمی دهن اژدر است. در این نوع اسلیمی انتهای هر شاخه به دو بخش متقارن منشعب می‌گردد و به صورت فکین اژدها نشان داده می‌شود و روی ساقه شاخه‌ها جوانه‌هایی در نقاط مختلف تزئین شده است که بیشتر این جوانه‌ها را اسلیم می‌نامند. شاید کلمه اسلیمی از اسلیم به معنای جوانه باشد و شاید هم این لغت مصغر اسلامی باشد و می‌دانیم که در هنرهای اسلامی از این طرح بسیار استفاده شده است. این طرح نیز به لحاظ تغییرات و دخل و تصرف‌ها به گروه‌های فرعی بسیار تقسیم شده است. مانند اسلیمی، اسلیمی بندی، اسلیمی شکسته، اسلیمی دهان اژدر، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ترنج دار و اسلیمی ماری.

فرش طرح اسلیمی

فرش‌های طرح افشان

در اين طرح كليه بندها و نگاره‌های فرش پيوستگی و ارتباط كاملی دارد. به نحوي كه به نظر مي رسد نقاش از هنگام شروع طرح تا پايان آن قلم از كاغذ برنداشته و يك ارتباط مداوم بين قسمت‌های مختلف نقش به وجود آورده . به عبارت ساده تر همان گونه كه از نام نقوش اين گروه پيداست، تمامی گل و برگ‌ها و بندهای موجود در طرح ،در متن فرش پراكنده و افشان شده‌اند. طرح‌های افشان اصولاً به گونه‌ای طراحي مي‌شوند كه هيچ يك از گل و برگ‌ها قرينه نداشته و اصول قرينه نگاری در آن وجودندارد. افشان دسته گلي ، افشان حيوان دار، افشان ترنجي ، افشان ختايی و... انواعی از اين طرح می‌باشد. مشاهده طرح های افشان بیشتر

فرش طرح افشان

فرش‌های طرح بته‌ای (بته جقه)

طرح بته‌ای تجرید یافته درخت سرو است. بته‌های سرکج فرش ایران که به بته جقه شهرت یافته است در این‌گونه طرح‌ها با اندازه و اشکال مختلف به چشم می‌خورد. معروف‌ترین طرح‌های بته‌ای عبارتند از بته جقه، بته شاخ گوزن، بته ترمه، بته سرابندی، بته خرقه‌ای، بته قلمکار اصفهان، هشت گل، بته کردستانی یا هشت بته، بته میر شکسته، بته لچک ترنج، بته سنندج، بته افشاری و بته بازوبندی و بته بادامی

فرش طرح بته جقه ای

فرش‌های طرح‌ اقتباسی

گفته می‌شود اغلب طرح‌های این گروه شباهت زیادی به طرح‌های فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه و حتی سایر کشورها دارد و به همین دلیل آنها را اقتباسی می‌نامند مانند طرح‌های معروف به قفقازی و گوبلنی.

طرح اقتباسی

فرش‌های طرح واگیره‌ای یا بندی

منظور از استعمال واژه بندی این است که یک قطعه کوچک از یک طرح در سرتاسر فرش چه از جهت طول و چه از سمت عرض تکرار گردد. چون این قطعات در مرحله تکرار به هم می‌پیوندند، آنرا بند بندی یا واگره می‌نامند. نام‌های فرعی این گروه عبارتند از بندی اسلیمی، بندی پیچک، بندی شکسته، بندی کتیبه‌ای، بندی مستوفی، بندی ورامین یا میناخانی، بندی قالب خشتی یا لوزی، بندی ترنج دار، بندی درختی، بندی قابقابی، بندی شیر شکری یا بازوبندی، بندی سروی، بندی آدمکی یا ملانصرالدین، بندی بختیاری، بندی مجلسی، بندی خوشه انگوری، بندی شاخه گوزن حیوان دار، بندی خاتم شیرازی و بندی دسته گل.

طرح واگیره

فرش‌های طرح درختی

با وجودی که در طراحی فرش اساس کار را شاخه و برگ‌ها تشکیل می‌دهند ولی در طرح‌های درختی سعی شده است تا وجه تشابه زیاد با طبیعت حفظ گردد. طرح‌های معروف درختی این طور نام گذاری شده‌اند: درختی جانوری یا حیوان‌دار، درختی سبزی کار یا آب‌نما، درختی ترنج دار، درختی سروی و درختی گلدانی.

فرش طرح درختی

فرش‌های طرح ترکمن یا بخارا

طرح فرش‌های ترکمن از لحاظ هندسی و شکستگی خطوط در ردیف طرح‌های ایلی و خاص مردم کوچ نشین است که بطور ذهنی و بدون نقشه بافته می‌شود. ترکمنی قاب یمونی، ترکمنی شانه‌ای، ترکمنی غزال گز(چشم آهو)، ترکمنی آخال، ترکمنی چهار قاب، ترکمنی خورجینی و ترکمنی قاشقی طرح‌های فرعی این دسته را تشکیل می‌دهند.

فرش طرح ترکمنی

فرش‌های طرح شکارگاهی

بنیاد اصلی این گروه از طرح‌ها نمایش صحنه‌های شکار و شکارگاه است. به نحوی که در قسمت‌های مختلف طرح یک سوار کار با وسیله‌ای همانند تیر و کمان یا نیزه مشغول شکار آهو و یا سایر جانوران است. گروه‌های فرعی این طرح عبارتند از: شکارگاه درختی، شکارگاه ترنج دار، شکارگاه قابی، شکارگاه لچک ترنج و شکارگاه سراسری. در حال حاضر از طرح های شکارگاهی به عنوان نقشه تابلو فرش هم استفاده می شود

فرش طرح شکارگاهی

فرش‌های طرح قابی (خشتی)

متن فرش در این طرح‌ها به قسمت‌ها یا قاب‌های مختلفی تقسیم گشته که به طور منظم در کنار هم قرار دارند و در داخل هر قاب با گل و برگ‌های مختلفی تزیین شده است. گروه‌های فرعی آن قابی اسلیمی، قابی قرآنی کرمان یا ستونی را می‌توان نام برد. مشاهده طرح های خشتی بیشتر

فرش طرح خشتی

فرش‌های طرح گل فرنگ

کلیه طرح‌های این گروه بر مبنای گل‌های طبیعی به ویژه گل رز با رنگ‌های بسیار روشن نظیر زرد، آبی و سرخ می‌باشد. انواع طرح‌های گل فرنگ عبارتند از: گل فرنگ بیجار، گل فرنگ دسته گلی، گل فرنگ گل و بلبل، لچک و ترنج گل فرنگ، افشان گل فرنگ و ...

فرش طرح گلفرنگ

فرش‌های گلدانی

درطرح گلدانی اغلب شکل گلدان در اندازه‌های مختلف به چشم می‌خورد. گاه یک گلدان بزرگ پر از گل تمام فرش را می‌پوشاند. گاه چندگلدان کوچک به طور متقارن در اطراف متن و یا دنبال هم سرتاسر متن را فرا می گیرد. گروه های فرعی این طرح عبارتند از: گلدانی ختائی، گلدانی دوطرفه، گلدانی محرابی، گلدانی سراسری، گلدانی ظل السلطان(گل وبلبل)، گلدانی حاج خاتمی، گلدانی تکراری، گلدانی لچک ترنج و گلدانی یک طرفه.

فرش طرح گلدانی

فرش‌های طرح محرابی

طرح اصلی در این گروه بر مبنای محراب است. همان مکانی که در مساجد، مکان نماز گذاردن امام جماعت است. در این طرح‌ها معمولاً محراب را با تزئیناتی از قبیل قندیل، گلدان و حتی درختچه‌های کوچک می‌پوشانند و گاه دو طرف محراب را با ستون‌های بزرگی که سقف محراب بر روی آن قرار دارد نشان می‌دهند. انواع طرح‌های این گروه عبارتند از: محرابی قندیلی، محرابی گلدانی و محرابی درختی.

فرش طرح محرابی

فرش‌های طرح ماهی درهم

طرح ماهی درهم از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین طرح‌های فرش ایران است. این طرح اغلب به صورت یک واگیره می‌باشد و بافنده همان واگیره را در طول و عرض فرش تکرار می‌کند. در این طرح یا واگیره یک حوض به صورت لوزی باچهار برگ، ماهی در اطراف آن مشاهده می‌شود. طرح ماهی درهم در نقاط مختلف ایران به نام‌های مختلفی مشهور است. مهم‌ترین انواع آن عبارتند از: ماهی هراتی، ماهی فراهان، ماهی زنبوری، ماهی کردستان و زیره ماهی. مشاهده طرح های ریز ماهی بیشتر

فرش طرح ماهی

فرش‌های طرح محرمات

طرح محرمات به طرح‌هایی در فرش اطلاق می‌گردد که قطعاتی از یک نقشه در طول فرش تکرار می‌گردد و عرض فرش در متن به چند ردیف تقسیم می‌گردد و هر ردیف آن از رنگ و طرح مشخص از ابتدا تا انتهای فرش ادامه پیدا می‌کند و به طور راه راه ترسیم می‌گردد. این طرح در بعضی از نقاط ایران به نام قلمدانی مشهور است.گروه‌های فرعی طرح محرمات عبارتند از قلمدانی سراسری، گل ریز با زمینه یک رنگ و بته با زمینه الوان.

فرش طرح محرمات

فرش‌های با طرح هندسی

دراین طرح از انواع اشکال هندسی استفاده می‌شود، معمولاً خطوط زاویه دارند و بطور دورانی و قوسی شکل حرکت نمی‌نمایند.گروه‌های فرشی مهم این طرح عبارتند از: هندسی بندی قابی، هندسی ترنجدار، هندسی محرمات، هندسی لچک ترنج (شاخه شکسته)، هندسی کف ساده، هندسی خطائی، هندسی ستاره (موزاییک)، هندسی خاتم شیرازی و هندسی جوشقانی.

فرش طرح هندسی

فرش‌های طرح تلفیقی

علاوه بر طرح‌های نامبرده بالا که هریک برای خود دارای نام‌های مشخص و معین می‌باشند و تاریخچه قابل توجهی دارند به مرور زمان طرح‌های دیگری هم از ترکیب و تلفیق دو یا چند طرح بوجود آمده است. از گروه های فرعی این گونه طرح‌ها می‌توان طرح‌های شاخه پیچ ترنجدار، سلسله‌ای ترنج دار، تلفیقی لچک ترنج، گلدانی بند اسلیمی، تلفیقی قاب فابی، تلفیقی دورنما، تلفیقی ترنجی دسته گل، تلفیقی سبزی کار، تلفیقی ترنجدار، تلفیقی ترنجی کف ساده، تلفیقی لچک ترنج کف ساده، تلفیقی لچک ترنج سبزی کار کف ساده وتلفیقی بندی دسته گل را نام برد.

فرش طرح تلفیقی

در پایان یادآور می‌شوم استفاده از این طرح‌ها هم در فرش‌های دستباف و هم در فرش‌های ماشینی ایرانی مرسوم است و از این لحاظ می‌توان گفت تفاوتی بین فرش دستباف و ماشینی وجود ندارد لذا برای معرفی طرح‌ها هم از نمونه‌های فرش ماشینی و هم از نمونه‌های فرش دستباف استفاده کردم. اما نباید فراموش کرد، فرش دستبافی که با طرح و نقشه اصیل ایرانی و با الیاف و رنگ طبیعی و بافته شده، گنجینه ایست که در هیچ جای دنیا لنگه‌اش پیدا نمی‌شود.


تهیه و تنظیم: ایفرش

نوشته‌های مرتبط
29 نظر
  • زینب جلیلیان

    زینب جلیلیان 1401-12-29 پاسخ

    با سلام
    برای گبه هاتون اندازه بافت نخ چند سانته آیا گره ترکی میشه هم میشه بافت؟
    • پشتیبانی مشتریان

      پشتیبانی مشتریان 1402-03-17 پاسخ

      سلام و درود بر شما
      طول گره ها حدود 3 و نیم سانت در نظر گرفته شده. امکان بافت با گره ترکی هم وجود داره اما در این صورت باید چله کشی هم بصورت ترکی انجام بشه
  • طراح:)

    طراح:) 1400-11-09 پاسخ

    سلام دسته هایی که نوشتید 18 دسته هست یک دسته طرح های ایلیاتی رو فراموش کردین و در ضمن بندی با واگیره متفاوت است! در طرح بندی طرح به صورت واگیره یا تکرار هست اما تفاوتش اینه که در بندی با یک گل یا برو بند های بهم می چسبن که اصولا به این گل یا برگ میگن گیره
  • لیلا منادی

    لیلا منادی 1400-09-09 پاسخ

    با ارز ادب و احترام
    اطلاعاتتون بسیار کامل و مفید بود.
    خواستم کسب اجازه کنم برای استفاده از مقاله شما در سایت طراحی داخلی , البته با ذکر نام خودتون.
    با تشکر
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1400-09-21 پاسخ

      سلام و درو بر شما
      ایرادی نداره باعث افتخار بنده است. موفق باشید
  • بیات

    بیات 1400-08-23 پاسخ

    چطور میتونم لنگه فرش خودم پیدا کنم
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1400-08-30 پاسخ

      سلام وقت بخیر. اگر فرش دستباف هست که قطعا چیزی که دقیقا مثل خودش باشه رو پیدا نمیکنید اما احتمالا مشابهش رو میتونید پیدا کنید با کمی تفاوت در رنگ بندی. اگر نوع و اسم طرح و محل بافتش رو بدونید میتونه خیلی بهتون کمک کنه.
      در فرش های ماشینی هم اگر تولید برندهای معتبر و بزرگ باشه تا حدود 5 سال بعد از تولید هم میتونید لنگه اش رو پیدا کنید اما تولید کننده های متفرقه هر طرح رو چند ماه بیشتر تولید نمیکنن پیدا کردن لنگه فرش بعد از پند سال بسیار سخت خواهد بود.
  • ملیحه

    ملیحه 1399-12-11 پاسخ

    سلام من یه فزش دستباف دارم نمی دونم مال کدوم شهر هست من چکار کنم میخام تو شهر دیگه بفروشم .میشه راهنمایی ام کنید .
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1399-12-18 پاسخ

      سلام وقت بخیر . تشخیص این مورد کار افراد خبره و با تجربه هست و شاید بهارین راهش پیدا کردن یک فرد خبره و مورد اعتماد هست. معمولا در بازارهای سنتی فرش دستباف این افراد پیدا میشن اما باید موثق هم باشن
  • درنگی

    درنگی 1399-06-25 پاسخ

    سلام خسته نیاشید ازشما راهنمایی میخواستم ممنون میشم راهنماییم کنید.من میخوام طراحی فرش رویادبگیرم میخواستم بدونم چه کتابهایی روباید مطالعه کنم
  • نيكا

    نيكا 1399-05-15 پاسخ

    خيلى خوب
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1399-05-20 پاسخ

      ممنون از نظر لطفتون
  • محمد

    محمد 1399-04-07 پاسخ

    سلام
    نظرتون راجع به فرشهای سبک که نازک هستند و بدون پرز چیه ؟
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1399-04-09 پاسخ

      سلام وقت بخیر
      فرش های نازک عمدتا فرش هایی هستن که ظرافت و تراکم گره بالایی دارن مثل فرش های ابریشمی قم یا فرش های تبریز که با رحشمار بالا بافته میشن یا مثل فرش های 1500 شانه در فرش های ماشینی. در فرش های دستباف بیشتر جنبه تزئینی و زینتی دارن در فرش های ماشینی اما کمی کاربردی تر هستن و برای زیر پا هم استفاده میشن. البته شخصا فرش های نازک رو برای زیر پا نمیپسندم. متاسفانه در فرشهای ماشینی تراکم پایینتر مثل 1200 شانه هم الان خیلی از تولید کننده ها برای کاهش مصرف نخ و هزینه، ارتفاع نخ خاب رو کاهش دادن و فرش های بسیار نازکی تولید میکنن که به نظرم جالب نیست
  • رها

    رها 1398-08-24 پاسخ

    اسم طرح قالی اولی چیه
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1398-08-26 پاسخ

      اطلاحا طرح گنبدی گفته میشه که نمونه هاش هم در فرش دستباف و هم فرش ماشینی به وفور تولید شده. البته تصویری که اینجا استفاده شده فرش ماشینی هست
  • بهرام

    بهرام 1398-08-04 پاسخ

    گل لاله عباسی با گل شاه عباسی دو طرح متفاوتند یا هر دو یکی هستند؟
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1398-08-14 پاسخ

      سلام. هردو یکی هستند و البته باز خود این گل شاه عباسی انواع مختلفی هم داره مثل برگی، مدور، اناری و ...
  • عباسزادگان

    عباسزادگان 1398-08-02 پاسخ

    نمونه کاری که مورد نطر من هست زمینه روشن است و با سبدهای کوچک کنار هم تزیین میشوند والبته با همان تاروپود بافته شده مورد نطرم هست وطرح مورد نطر تقریبا چارده سال بیش است که این طرح مورد نطر خیلها شده است
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1398-08-03 پاسخ

      در این مقاله فقط دسته بندی کلی از طرح های فرش ایرانی ارائه شده و از هر کدوم از این دسته ها صدها نوع طرح در طول سالیان متمادی طراحی و تولید شده. اگر به دنبال طرح خاصی هستید باید در فروشگاه ها یا سایتهای فروشگاهی بدنبالش بگردید. در شاخه محصولات نخ و نقشه همین سایت و در قسمت زیرپاییها میتونید تعدادی از طرح های مطرح این روزهای فرش دستباف ایران رو مشاهده کنید
  • نظری

    نظری 1398-06-17 پاسخ

    ممنون از بابت این اطلاعات مفید. بنده در کانادا دانشجو هستم و میخواستم مفاله ای راجع به فرش ایرانی در کلاسمون ارائه بدم ولی در معادل یابی برای بعضی اصطلاحات در صنعت فرش به مشکل برخوردم. اگر متخصصین این صنعت در زمینه رفع این کمبود اقدام بکنند خیلی عالی میشه.
    مثلا همین طرح و نقشه را pattern design ترجمه کردم نمیدونم درسته یا خیر.
    ممنون
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1398-06-20 پاسخ

      سلام. خواهش میکنم امیدوارم مفید واقع شده باشه. در مورد ترجمه اصطلاحات صنعت فرش من یکی دو مطلب بسیار خوب دیدم که بسیاری از این لغات رو ترجمه کردن اگر از طریق تلگرام به من پیام بدید در اختیارتون میذارم. میتونید از طریق شبکه های اجتماعی با دکتر صبحه هم ارتباط بگیرید که از فعالان صنعت فرش در امریکا هستن و فکر میکنم به طور کامل بتونن راهنماییتون کنن
  • علی

    علی 1397-10-16 پاسخ

    عالی بود ممنونم http://digiemc.com/
  • ارش

    ارش 1397-07-24 پاسخ

    با سلام و تشکر از مقاله بسیار خوبتون
    من متوجه تفاوت طرح شاه عباسی با طرح افشانی نشدم در توضیحات افشانی ذکر کردید که گل وبرگ های ان قرینه ندارد ولی هر چی به تصویر نگاه کردم متوجه عدم قرینگی ان نشدم
    و لطفا کتاب یا چند منبع برای کسب اطلاعات در زمینه فرش معرفی کنید با تشکر فراوان
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1397-07-25 پاسخ

      سلام ممنون از اظهار نظرتون
      طرح شاه عباسی در واقع طرح هایی هستن که در اونها محور طرح، گل معروف شاه عباسی هست حالا ممکنه بصورت افشان، لچک ترنج یا ... طراحی شده باشن اگر گل شاه عباسی رو گوگل جستجو کنید تصویر این گل و انواع مختلفش رو میتونید مشاهده کنید. اما طرح افشان بطور خلاصه طرحی هست که ترنج نداره حالا ممکنه در نقوش طرح از گل شاه عباسی هم استفاده شده باشه یا نشده باشه. اصل بر این هست که طرح افشان قرینه نباشه اما امروزه مخصوصا در فرش های ماشینی معمولا قرینه کار میشه و فقط ترنج ندارن
      برای آشتایی با کتابهای مفید در زمینه فرش دستباف میتونید به این لینک مراجعه کنید
      http://www.persiancarpetassociation.com/carpet_book_list_1458.html
  • سعید

    سعید 1397-05-09 پاسخ

    سلام و خسته نباشید بابت سایت خوبتون یک تخته فرش قدیمی دارم میتوتم ازتون کمک بگیرم که چه نوعیه؟فکر میکنم طرح هندسی هستش اما کدوم زیر گروه و واسه چه استانی است و قدمتش چقدره وچه قیمتی میتونه داشته باشه ممنون میشم راهنمایی کنید
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1397-05-10 پاسخ

      سلام ، از محبتی که دارید متشکرم
      بطور کلی تشخیص اینکه فرش مربوط به کدوم استان و منطقه هست یک کار بسیار تخصصی هست و نیاز به سالها تجربه داره و از عهده هرکسی بر نمیاد و من هم شخصا تجربه و تخصصی در این زمینه ندارم. از لحاظ قیمت گذاری هم معمولا اهل فن میگن تا فرش از نزدیک رویت نشه نمیشه قیمتی روش گذاشت. شاید بهترین روش این باشه که در شهر خودتون به یک نفر خبره که قابل اعتماد هم باشه مراجعه کنید و بتونید اطلاعات دقیق تری در مورد فرشتون بدست بیارید.
  • فیضی

    فیضی 1397-02-13 پاسخ

    باسلام و تشکر از راهنمائی جضرتعالی
    بسیار لذت بردم واستفاده کردم
    اما یک نکته بصورت انتقاد مطرح کنم که زحمات شما جهت شناسائی فرش مرغوب از غیر مرغوب میتوانست بدون اشاره به شهر و یا مکان خاصی عنوان گردد که این شائبه برای خواننده مطالب بوجود نیاید که قصد شما تخریب بخشی از کارخانجات و تبلیغ فرش مکان خاصی میباشد . ( هشدار مقاله در خصوص فرشهای ماشینی 500 شانه کاشان به جای 700 شانه و .. )
    در کل از مطالب شما استفاده کردم .
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1397-02-14 پاسخ

      سلام بر شما و تشکر از اینکه انتقاد میکنید.
      احتمالا منظورتون مقاله 4 نوع فرش ماشینی موجود در بازار و مقایسه اونها با هم هست. اگر دقت کنید در متن مقاله فقط شاخصهای تشخیص فرش باکیفیت تشریح شده و اگر در بخش نظرات و پاسخ به سوالات، به محصولات شهر یا برند خاصی اشاره شده بنا به درخواست مخاطب هست و این نکته قید شده که (درحد آگاهی نگارنده ...). نکته دیگه اینکه در مورد 500 شانه و طرح 700 شانه و ... باید توجه داشته باشید که مطالب عنوان شده در این خصوص واقعیتی هست که در بازار فرش به وفور شاهدش هستیم و سعی ما هم این بوده در این مورد آگاهی ایجاد کنیم و در عین حال این توضیح هم داده شده که این مطلب عمومیت نداره و در شهر کاشان هم که بیشترین میزان تولید فرش ماشینی رو در کشور داره، تولید کننده های خوبی هم هستند که در سطح خودشون محصولات خوبی دارن
      در هر حال باز هم از اینکه انتقاد فرمودید بسیار تشکر میکنم و حتمن سعی میکنم در مطالب جانبداری از محصولات خاصی صورت نگیره
ارسال نظر
پاسخ دهید

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم