بهترین رنگ فرش برای دکوراسیون کدام است؟

توسط 92125

فرش و نکات دکوراسیونی:

فرش های ایرانی در همه جای دنیا به عنوان عضوی جدانشدنی و فوق العاده لوکس در دکوراسیون داخلی به شمار می روند که اکثر طراح­ ها از آن برای افزودن فوت نهایی خود استفاده می­ کنند و جایگاه ویژه آن در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی غیرقابل انکار است. گاهی اوقات تجسم یک فضای کلاسیک شیک و لوکس بدون یک تخته فرش ایرانی واقعا غیرقابل تصور است!

 

اول فرش بعد دکوراسیون

صد و پنجاه سال قبل، ادگار آلن پو شاعر و نویسنده مشهور آمریکایی نوشت: «روح یك خانه فرش است.» سخن او به این معنی است كه فرش پایه و اساس طراحی خانه است و همه چیز تحت تاثیر آن می­ باشد. وقتی فرشی را برای یك اتاق انتخاب می‌كنید، چیدمان كلی اتاق را تعیین كرده‌اید، وقتی فرش یا فرش‌هایی را برای یك اتاق انتخاب می‌كنید، در واقع رنگ‌های اصلی آن اتاق را نیز تعیین كرده‌اید. انتخاب کردن فرش در ابتدا و بعد سراغ خرید مبلمان و دیگر وسایل رفتن بسیار راحت‌تر از راه‌های دیگر است.

 

تاثیر کفپوش ها

کف در واقع دیوار پنجم به حساب می­ آید و رنگ آن به اندازه دیوارها، مبلمان و پارچه­ های به کار رفته در خانه حائز اهمیت است. یک انتخاب خوب برای کف باقی کار را راحت و دلچسب می­کند لذا قبل از خرید فرش حتما رنگ کفپوش‌های منزلتان را که می‌خواهید فرش‌ها را روی آن پهن کنید در نظر بگیرید، اگر این کفپوش‌ها رنگ‌های خنثی دارند کار راحت‌تری را در پیش خواهید داشت، اما اگر کفپوش‌های خانه ‌تان رنگ‌هایی مثل طیف قهوه‌ای دارد حتما فرش‌هایی را انتخاب کنید که با کفپوش‌ها هماهنگی داشته باشد، البته به گفته کارشناسان دکور تضاد بین رنگ فرش‌ها و کفپوش‌های استفاده شده در طراحی دکوراسیون داخلی خانه، باعث خودنمایی هرچه بیشتر فرش‌ها می‌شود. به طور کلی اگر طرفدار کنتراست یا تضاد در دکوراسیون تلفیقی خانه هستید باید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید و اگر تمایل به ایجاد هارمونی یا هماهنگی در دکوراسیون دارید، باید از رنگ‌های مکمل استفاده کنید. این را هم به خاطر داشته باشید که رنگ کف و دیوارها باید با توجه به هم انتخاب شوند به عنوان مثال کف تیره با دیوارهای تیره اتاق را بسته و دلگیر می کند ولی اگر انتخاب تان رنگ های تیره است دیگر ناچارید که مبلمان روشن به کار ببرید.

 

گردش رنگ

گردش رنگ در کل فضای خانه یکی از ارکان اساسی دکوراسیون داخلی محسوب می­ شود که به سادگی قابل اجراست. می ­توانید از یک یا چند رنگ فرش­تان را انتخاب کرده و از آن رنگ­ ها در سایر قسمت ­های خانه نیز استفاده کنید یا فرشتان را با توجه به رنگ غالب خانه تهیه کنید. البته توجه داشته باشید چنانچه از فرش ­های ساده یک رنگ استفاده می­ کنید، بهتر است برای هماهنگ شدن رنگ ­های آن با خانه­ تان رنگ­ های مکملش را به کار ببرید و از تکرار یک رنگ خاص خودداری کنید. یک جای خیلی خوب که می توانید برای انتخاب رنگ از آن الهام بگیرید کمدتان است. معمولا افراد لباس هایی انتخاب می کنند که رنگ آن ها بهشان می آید و جذاب تر شان می کند، همین رنگ ها در اتاق تان هم همین تاثیر را خواهند داشت. به هر حال منزل شما هم نشان دهنده شخصیت و روحیات شما است!

اگر تعداد رنگ های خیلی زیاد و متنوع شما را گیج کرده است می توانید از قانون طلایی سه گانه استفاده کنید. به این ترتیب که برای شروع سه رنگ انتخاب کنید و از تنالیته های مختلف این سه رنگ در جاهای مختلف منزل استفاده نمایید. همچنین می توانید از نسبت 60-30-10 استفاده کنید. این نسبت به این معناست که 60 درصد منزلتان را باید رنگ اصلی تشکیل دهد، 30 درصد آن را رنگ ثانویه و 10 درصد بقیه را رنگ سوم. برای مثال می توان دیوارها و مبل را رنگ اصلی در نظر گرفت، برای فرش ها از رنگ ثانویه استفاده کرد، و چیزهای تزیینی مثل گلدان ها و کوسن ها از رنگ 10 درصدی شما باشند. اگر احساس کردید منزل تان با سه رنگ خیلی یکنواخت شده و همه چیز با هم ست شده است می توانید از درجه های تیره تر یا روشن تر این سه رنگ استفاده کنید. در رنگ آمیزی منزل تان پیشنهاد می شود که از پایین به بالا رنگ ها روشن شوند درست مثل طبیعت که رنگ زمین تیره است رنگ چیزهایی که می بینیم مثل ساختمان ها و درخت ها متوسط است و رنگ آسمان روشن است. رنگ بندی منزل هم خوب است به همین صورت باشد. اگر دیوارها روشن باشند و سقف تیره این حس القا می شود که انگار آسمان دارد می افتد! توجه داشته باشید آشنايي با تاثير رنگ‌ها و استفاده از آن ها‌ در جاي مناسب يكي از اصلي‌ترين نكات در دكوراسيون داخلي است. مهم‌ترين نقش را در طراحي و دكوراسيون داخلي، رنگ‌ها بر عهده دارند. هر چيزي كه مي‌بينيم داراي رنگ است. رنگ‌ها باعث مي‌شوند چيزها را احساس كنيم به عبارتي مي‌توان گفت خود نيز داراي احساسند! رنگ‌ها معني‌دار بوده و نوع احساس ما را منعكس مي‌كنند. هريك از رنگ‌هاي قرمز، نارنجي، زرد، سبز، آبي، بنفش، سياه، سفيد، خاكستري و قهوه‌اي معني خاصي دارند. استفاده از چرخه رنگ و تلفيق آن‌ها، شما را به ايده‌اي كه در نظر داريد، نزديك مي‌كند. براي تغيير فضايي كه در آن قرار داريد و انجام دكوراسيون بايد بتوانيد انتخاب رنگ كرده، آن‌ها را تلفيق كنيد.

 

بررسی تاثیر رنگ ها در دکوراسیون

در حال حاضر عمده فرش های موجود در بازار، چه فرش ماشینی و چه فرش دستباف، با 5 رنگ زمینه کرم، سورمه ای، آبی، گردویی و لاکی تولید می شوند و از بقیه رنگ ها در بستر این 5 رنگ استفاده می شود که در ادامه به بررسی خواص هرکدام از این رنگ ها می پردازیم

 

فرش های زمینه کرم

فرش های زمینه کرم، دارای رنگی بسیار چشم نواز می­ باشند چرا که رنگ آنها به هیچ وجه چشم را آزار نمی­دهد، و در عین حال باعث آرامش و تسكین چشم نیز می ­شوند و برای خانه رنگی بسیار شیك به شمار می ­روند. رنگ­ های خنثی مانند کرم در هر محیطی کاربرد دارند چرا که می­ توانند به عنوان رنگ تکميلی در کنار هر رنگی استفاده شوند، به همين دليل برای هر اتاقی از خانه مناسب هستند. علاوه بر این کارشناسان توصیه می­کنند برای فضاهایی با وسعت کم از فرش ­هایی با ترکیب رنگ روشن استفاده نمایید چرا که هر چه کف روشن تر باشد فضا بزرگتر و نورانی تر دیده می شود. پس اگر می خواهيد اتاق نشيمن کوچک­تان بزرگ­تر شود يا دوست داريد اتاق پذيرايی­تان بازتر به نظر برسد، فرش های زمینه کرم می­تواند یک انتخاب خوب برای شما به شمار رود.

 فرش کرم رنگ

فرش کرم رنگ 2

فرش های زمینه سورمه ای

فرش های زمینه سورمه ­ای، دارای رنگی بسیار آرامش بخش می ­باشند. رنگ سورمه‌ای نشان دهنده‌ی آرامش کامل است. این رنگ، از یک تاثیر آرام بخش در سیستم اعصاب مرکزی برخوردار است. فشار خون، نبض و تنفس کاهش می‌دهد، و این در حالی است که مکانیسم‌های خود محافظ برای تجدید نیروی بدن را فعال می‌نماید. بدن انسان خود را با آرامش و تجدید قوا تطبیق می‌دهد، به طوری که در هنگام بیماری و خستگی نیاز به این رنگ بیشتر می‌شود. از نظر روانشناسی، گرایش به حساس بودن و سهولت دل آزرده شدن نیز افزایش می‌یابد.

انتخاب رنگ‌های قوی تر مانند سورمه‌ای به مدرن کردن دکوراسیون شما کمک می‌کند. اغلب رنگ‌ها يا گرم تلقی می شوند يا سرد. در چرخه رنگ، رنگ­ ها به سهولت از نظر گرمی و سردی از هم تفکيک می ­شوند. قرمز، نارنجی و زرد رنگ­های گرم و رنگ‌های سبز، آبی و بنفش و سورمه ­ای رنگ‌های سرد و رنگ­های کرم، بژ و خاکستری رنگ­های خنثی محسوب می ­شوند.

به یاد داشته باشید كه رنگ‌های تیره ارتفاع اتاق را كم‌تر  و دیوارها را نزدیک‌تر به نظر می‌رسانند لذا اتاقی بزرگ با يک کفپوش تيره مانند سورمه‌ای یا آبی صميمی تر و دلنشين تر خواهد بود. علاوه بر این اگر لوازم دکور منزلتان از رنگ­های روشن تشکیل شده­اند یا خانه­ای روشن دارید که برای­تان یکنواخت و خسته کننده شده است، فرش های زمینه سورمه ای می توانند یک انتخاب ایده آل برای شما باشند. البته نکاتی مانند مساحت فضا و سبک های دکوراسیونی را هم در نظر داشته باشید.

 فرش سورمه ای

فرش سورمه ای 2

فرش های زمینه آبی

فرش های زمینه آبی نیز دارای رنگی بسیار زیبا و آرامش بخش می­ باشند. آبی یک رنگ معنوی است. خواص روانی مثبت این رنگ ایجاد اعتماد، بهره‌وری، آرامش، وظیفه، ارتباط، منطق، انعکاس و آرامش و همچنین خنکی است. آبی رنگی از ذهن بوده و اساسا رنگی تسکین دهنده است و به جای آن‌که مانند رنگ قرمز بر روی ما تاثیر فیزیکی داشته باشد، روی ذهنمان تاثیر می‌گذارد. آبی پررنگ محرک تفکر روشن است و آبی کمرنگ باعث آرامش ذهن بوده و به سکوت دعوت می‌کند. بارها و بارها در پژوهش‌ها رنگ آبی، رنگ مورد علاقه در جهان بوده با این حال، این رنگ در زمره رنگ‌های سرد طبقه بندی می‌شود، به همین خاطر استفاده بیش از حد آن در محیط می‌تواند باعث کسالت شود.

در رنگ آميزي بناها، اتاق هاي کوچک و باريک را به رنگ آبي در مي آورند تا بزرگتر و بازتر جلوه کند. تمام طیف های رنگ آبی به شدت با سفید هماهنگ و متناسب هستند و در کنار هم فضایی مدرن و زیبا ایجاد  می کنند.  یکی دیگر از رنگهای زیبا در کنار آبی، رنگ زرد است.آبي در تركيب با زرد، رنگ باز و گيرايي است و ساحلي ايده‌آل را تداعي مي‌كند و در تركيب با رنگ‌هاي صورتي كم‌رنگ، سبز نعنايي و با آبي كم‌رنگ‌تر، آرامش ‌كامل و محيطي بي‌سروصدا را براي كودكان فراهم مي‌كند.

 فرش آبی

فرش آبی 2

فرش های زمینه گردویی

رنگ گردویی نیز از جمله رنگ های گرم به شمار می رود این رنگ سمبل زمین و طبیعت است رنگ ثبات عقیده و استواری و اصالت است. این رنگ به محيط خانه آرامش مي‌دهد و حس گرما ، محبت ، آسايش و امنيت را به وجود مي‌آورد. کارشناسان توصیه می‌کنند برای دعوت طبیعت به خانه‌ خود علاوه بر استفاده از رنگ گردویی در دكوراسیون اتاق از سنگ‌های زیبا ، وسایل حصیری ، پوستین ها و ریگ های زیبا استفاده نمائید.

رنگ های آبی مایل به خاکستری ، خاکستری روشن (مایل به آبی) ، بژ (طلایی) ، کرم مایل به زرد ، قهوه ای نسکافه ای ، قهوه ای شکلاتی ، سفید و سبز چمنی در دکوراسیون داخلی ، زیباترین هارمونی را با رنگ گردویی ایجاد می کنند .این رنگ در اتاق پذیرائی، ناهارخوری ، اتاق خواب، آشپزخانه و راهروهای ورودی گرما و حس مطلوبی را برای افراد به وجود می آورد.گردویی در اكثر اتاق ها كاربرد دارد برای هر خلق و خویی و در  هر حالت و فضایی می توانید به نحوی از  گردویی كمك بگیرید برای مثال در یك اتاق شمالی و بی روح حضور رنگ گردویی ملایم و گرم، احساس آرامش و راحتی را به  آن اتاق می بخشد و یا در یك اتاق جنوبی یا آفتاب گیر به كار بردن یك گردویی تیره می‌تواند جلوه بی‌نظیری داشته باشد.

 

فرش های زمینه لاکی

فرش های زمینه لاکی (قرمز)، دارای رنگی بسیار زیبا، شاد و پرانرژی می­ باشند. معمولاً رنگ لاکی در دکوراسيون برای تاکيد مورد استفاده قرار می گيرد. دکوراتورها بر این ایده اند که مبلمان قرمز محشر است چون جلب توجه می کند. این رنگ این ویژگی را دارد که نزدیک­تر از آن چیزی که هست به نظر می­ آید و توجهات را به خودش جلب می­کند. اثر این رنگ کاملا فیزیکی است. تحریک کننده و بالا برنده ضربان قلب است و این تصور را ایجاد می­کند که زمان سریع­تر در حال سپری شدن است. این رنگ پر جنب و جوش و بسیار دوستانه است. استفاده از رنگ قرمز موجب به وجود آمدن تغييرات خلقي مي­شود ،همچنن استفاده از اين رنگ تمايلات جنسي را تا دوازده برابر افزايش مي­دهد. رنگ قرمز براي زير پا و به عنوان فرش بسيار خوب مي­باشد. طراحان داخلي توصيه مي‌كنند در فضاهاي كوچك از مقدار كمتري قرمز استفاده كنيد زيرا در غير اين­صورت آن فضا كوچك­تر به نظر‌ مي‌‌رسد.

رنگ قرمز به فضاي يك اتاق نشيمن عمق مي‌دهد. گرما‌بخشي نيز از ساير ويژگي‌هاي اين رنگ زيبا مي‌باشد، از اين رو استفاده از آن در اتاق‌هاي رو به شمال كه آفتاب گير نيستند بسيار موثر و مناسب مي‌باشد. رنگ قرمز هم چنين رنگي بسيار مناسب براي راهروهاي داخلي و هال است. قرمز و سفيد از تركيبات كلاسيك و بسياز زيبا هستند. سفيد قرمز را تعديل مي‌كند. به تركيب قرمز و سفيد مي‌توان رنگ‌هاي روشن ديگري را نيز از از قبيل نارنجي، صورتي، سبز ليمويي و هم‌چنين ارغواني و آبي‌روشن را نيز اضافه كنيد كه تركيب رنگي بسيار دوست داشتني را خلق مي‌كنند و البته باب طبع كودكان هم هستند. شما مي‌توانيد در اتاق بازي كودكان از اين تركيب رنگي استفاده كنيد. کنید.

 

نوشته‌های مرتبط
4 نظر
  • حدیث

    حدیث 1397-10-24 پاسخ

    مطالبتون عالی بود،،، سپاس فراوان
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1397-10-25 پاسخ

      خوشحالیم مورد استفاده تون واقع شده موفق باشد
  • پی جی ما

    پی جی ما 1397-10-07 پاسخ

    محتواتون برای فرش های زمینه گردویی و ... بسیار جالب و آموزنده بود ممنون از تلاشتون لطفا از وبسایت ما هم بازدید کنید. https://pgma.co/ بازار بزرگ مبل امام علی پی جی ما
  • علی مهرزاد

    علی مهرزاد 1397-06-03 پاسخ

    مطالب مفیدی بود .
ارسال نظر
پاسخ دهید

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم