فرش های مدرن را بهتر بشناسیم

توسط 6359

برای آشنایی با انواع فرش های مدرن و فانتری و کاربردهای هرکدام میتوانید این مطلب را مطالعه کنید

فرش مدرن چیست؟

در یک تقسیم بندی کلی می توان فرش ها را به دو دسته مدرن و سنتی تقسیم بندی کرد. فرش های سنتی در واقع همان طرح‌های اصیل ایرانی هستند که با گل‌ها و شاخ برگ‌ها، بته جقه و نقوش اسلیمی و ختایی شناخته می‌شوند و فرش‌های مدرن که چند سالی است وارد بازار فرش ماشینی ایران شده‌اند، فرش‌هایی هستندکه با طرح‌های ساده و اغلب هندسی هستند و با تنوع رنگ کمتر شناخته می‌شوند. اگرچه شخصا معتقدم هنوز فرش‌های مدرن آن‌قدر فراگیر نشده‌اند که بخواهیم آن‌ها را هم ردیف با فرش‌های سنتی در یک دسته مجزی قرار دهیم اما به هرحال این فرش‌ها هم بخشی از بازار فرش ایران را به خود اختصاص داده‌اند و همانطور که طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن رونق بیشتری پیدا کرده، استفاده از فرش‌های مدرن متناسب با آن هم بیشتر شده است. در هر صورت اگر چه هنر طراحی ایرانی و رنگ‌های گرم آن را ترجیح می‌دهم اما نکاتی را در مورد فرش‌های مدرن بیان می‌کنم تا اگر قصد خرید این دسته فرش‌ها را دارید به آن‌ها توجه داشته باشید.

انواع فرش های مدرن

فرش‌های مدرن با نام‌های مختلفی از جمله فانتزی، فریز، شگی، شنل، عروسکی و ... در بازار وجود دارند که وجه مشترک همه آن‌ها سبک طراحی آنها می‌باشد لذا مهم‌ترین نکته در هنگام خرید آن‌ها دقت در تناسب این فرش‌ها با دکوراسیون منزلتان می‌باشد. نکته دیگر دقت در جنس الیاف این فرش‌هاست چرا که فرش‌های مدرن هم مثل فرش‌های ماشینی سنتی از الیاف اکریلیک، پلی استر یا bcf تولید می‌شوند که در مقاله معرفی انواع فرش های ماشینی به آن پرداخته‌ام. در ادامه به مشهورترین انواع فرش‌های مدرن اشاره خواهم کرد.

فرش شگی

فرش‌های شگی یا پرز بلند یکی از انواع پرطرفدار فرش‌های مدرن می‌باشند که به خاطر پرزهای بلندشان بسیار نرم هستند و هنگام ایستادن روی این فرش‌ها احساس راحتی می‌کنید امادر مورد آنها باید توجه داشت که طول عمر بالایی ندارند و به دلیل ساختار فرش و پرزهای بلند آن گرد و غبار و خوراکی ها و ... در لابه‌لای آن قرار می‌گیرد و به راحتی قابل تمیز کردن نیستند و شستشوی آن‌ها نیز دشوار است لذا می‌تواند زمینه ساز بروز آلرژی و بعضی بیماری‌ها شود به همین علت استفاده از آن‌ها در اتاق کودک را توصیه نمی‌کنم. بهتر است از این فرش‌ها بیشتر در مکان‌هایی که رفت و آمد در آن‌ها کمتر است استفاده کنید.

فرش فریز

فرش‌های فریز هم یکی دیگر از انواع مشهور فرش‌های مدرن می‌باشند که مهم‌ترین مشخصه آن‌ها این است که فاقد پرز می‌باشند (شبیه گلیم) و از انواع الیاف هم تولید می‌شوند. این فرش‌ها در مقایسه با دیگر فرش‌های مدرن از مقاومت بیشتری برخورداند و قابلیت شستشوی راحت‌تری نیز دارند لذا استفاده از آن‌ها در محیطهای پر رفت وآمد مناسب‌تر است.

فرش‌ شنل

فرش‌های شنل نیز از انواع فرش‌های مدرن هستند که بر عکس فرش‌های شگی، دارای پرزهای بسیار کوتاه هستند و عمدتا بصورت نقش برجسته در بازار به چشم می‌خورند. این فرش‌ها نیز شستشو راحتی دارند و از نرمی مطلوبی برخودارند.

در نهایت باز هم یادآوری می‌کنم مهم‌ترین نکته در هنگام خرید این فرش‌ها دقت در جنس و کیفیت الیاف، تناسب با دکوراسیون منزل و مکانی که قصد استفاده از آن‌ها را دارید می‌باشد.

 

فرش ترک

بخشی دیگر از فرش هایی که به عنوان فرش مدرن از آنها یاد میشود فرش های ماشینی ترک یا طرح ترک میباشند. بخشی از این فرش ها از کشور ترکیه وارد میشوند و بخشی هم در داخل کشور و با نقشه هایی مشابه فرش های ترک تولید میشوند. این فرش ها معمولا تراکم بافت پایینی دارند و نکته حائز اهمیت در مورد آنها این است که نمونه های داخلی آن بسیار مقرون بصرفه تر و حتی با کیفیت تر میباشند. نمونه های وارداتی با توجه به تعرفه های بالای گمرکی (بیش از 50%)، با قیمتی بیش از 2 برابر قیمت واقعی در کشور عرضه میشوند لذا توصیه میکنم در صورت علاقه به این نوع فرش ها از نمونه های طرح ترک داخلی استفاده نمایید.

نوشته‌های مرتبط
5 نظر
  • محمدی

    محمدی 1402-11-08 پاسخ

    سلام میخواهم فرش ۱۰۰۰ شانه بخرم شماکدام شرکت را توصیه میکنید ممنون میشم راهنمایی کنید.
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1402-11-16 پاسخ

      سلام و درود
      در حال حاضر تولیدکننده های معدودی هستن که فرش 1000 شانه تولید میکنن. در بین اینها من انتخاب اولم فرش نگین مشهد هست
  • فاطمه

    فاطمه 1402-09-20 پاسخ

    سلام خسته نباشین من 2تخته فرش گنبد کاووس گرفتم تراکم 2500خیلی پرز میدهند میگن جنسشون خوب نی ایا تقلبین
    • سید مصطفی حسینی

      سید مصطفی حسینی 1402-09-22 پاسخ

      سلام و درود بر شما پرزدهی زیاد میتونه یکی از نشانه های کیفیت پایین فرش باشه اما برای تقلبی بودن یا نبودن باید ابتدا مشخص کنیم منظور از تقلبی بودن در فرش ماشینی چیه؟ تقلبی بودن یعنی اینکه یا تراکم بافت تقلبی هست یا برندش تقلبی هست. در مورد هرکدوم از اینها در مقالات دیگه مفصل صحبت کردیم. به مقاله بهترین فرش ماشینی کدام است و مقاله روش های تشخیص اصالت فرش مراجعه کنید پاسخ کاملتون رو میگیرید.
  • شرکت خدمات فرش

    شرکت خدمات فرش 1399-06-02 پاسخ

    ممنون از مقاله جامعتون
    فرش های فانتزی ساوین دسته ای از فرش های ماشینی از جنس پلی استر هستند که ما در مقاله ای جامع این دسته از فرش ها را به طور کامل معرفی کرده ایم.
    http://khadamatfarsh.ir/12-savins-most-popular-machine-made-carpets/
ارسال نظر
پاسخ دهید

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم