شانه و تراکم فرش چیست؟ بهترین آن کدام است؟

توسط 250

تعداد گره‌هایی که در هر متر مربع از طول فرش قرار دارند، تراکم و تعداد گره‌هایی که در هر متر مربع از عرض فرش قرار دارند، شانه نامیده می شوند. انتخاب تراکم مناسب برای فرش، به لطافت مورد نظر شما در فرش، نیازهای فضای داخلی ، به بودجه و ظاهر دلخواه شما وابسته است. با استفاده از خط‌کش، 10 سانتی‌متر از عرض و طول فرش را اندازه‌گیری کنید و تعداد گره‌ها یا ریشه‌هایی را که در آن قسمت قرار دارند، شمارش کنید. تعداد گره‌های طولی را در 10 ضرب کنید تا تراکم فرش را بدست آورید.

تراکم فرش یکی از عوامل مهم در انتخاب و خرید فرش است، زیرا برای ایجاد حس دلپذیری، زیبایی و راحتی در فضای داخلی، تراکم مناسبی باید انتخاب شود. تراکم فرش به تعداد گره‌ها یا ریشه‌هایی گفته می‌شود که در هر متر مربع از طول فرش وجود دارند. شانه فرش نیز به تعداد گره‌ها یا ریشه‌هایی گفته می‌شود که در هر متر مربع از عرض فرش وجود دارند. هرچه تراکم و شانه فرش بالاتر باشد، فرش کیفیت بالاتر، طرح ریزتر و ارزش بیشتری دارد. حال که با تراکم و شانه فرش آشنا شدیم، سوال مهم این است که مناسب ترین تراکم فرش کدام است؟ برای پاسخ به این سوال فاکتورهایی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم

انتخاب تراکم مناسب در فرش، نکته ای که در هنگام خرید باید توجه داشت.

 در کنار برگزیدن بهترین برندهای فرش ماشینی که در هنگام خرید، فاکتور مهمی محسوب می شود، انتخاب تراکم مناسب برای فرش نیز  تاثیر بسزایی در کیفیت و زیبایی منزل شما خواهد داشت.انتخاب تراکم مناسب برای فرش، به لطافت مورد نظر شما در فرش، نیازهای فضای داخلی ، به بودجه  و ظاهر دلخواه شما وابسته است. در ادامه به هریک از این عوامل اشاره می کنیم.

تراکم و شانه فرش، تاثیر گذار در لطافت فرش

یکی از عوامل مهم در انتخاب فرش، نوع بافت و تراکم آن است. اگر شما مایل به داشتن فرشی با لطافت و نرمی بالا هستید، باید به دنبال فرش‌هایی با تراکم کمتر باشید. چرا که کاهش تراکم، باعث افزایش قطر خاب فرش شده و موجب می‌شود که فرش زیر پای شما نرم‌تر احساس شود. اما اگر شما در اولویت خود، مقاومت و استحکام فرش را قرار داده‌اید و برای شما مهم نیست که فرش نرم باشد، می‌توانید از فرش‌هایی با تراکم و یا شانه بالاتر استفاده کنید. معمولا فرش 1000 شانه، گزینه مناسبی خواهد بود که هم دارای نرمی قابل قبول و هم دارای مقاومت خوبی است.

ظاهر و طرح فرش، عاملی دیگر در انتخاب شانه فرش مناسب

یکی از عوامل تاثیرگذار در زیبایی و ظرافت طرح‌های فرش، مقدار شانه و تراکم آن است. همان‌طور که در مقدمه مقاله بیان شد، تعداد گره‌هایی که در هر متر مربع از طول فرش قرار دارند، تراکم و تعداد گره‌هایی که در هر متر مربع از عرض فرش قرار دارند، شانه نامیده می‌شوند. بنابراین هرچه تعداد گره‌ها زیادتر باشد، نقش و طرح فرش دقیق‌تر و ظریف‌تر خواهد بود. پس اگر شما به دنبال فرش‌هایی با طرح‌های ظریف و دقیق هستید، باید فرشی با شانه و تراکم بالا را انتخاب کنید.

تراکم و شانه فرش را بر اساس مکان قرارگیری فرش انتخاب کنید.

قبل از خرید این مورد را در نظر داشته باشید که فرش را در کجا لازم است استفاده کنید. اگر شما قصد دارید فرش را در اتاق خواب قرار دهید، نیازی نیست که برای خرید فرش‌های 1500 یا 1200 شانه هزینه زیادی پرداخت کنید و می‌توانید با انتخاب فرش‌های 500 یا 700 شانه، هم هزینه را کاهش دهید و هم از نرمی و لطافت آن در اتاق خواب لذت ببرید. اما اگر قصد دارید که فرش را در مکانی با تردد زیاد استفاده کنید، می‌توانید از فرش‌های با تراکم بالا استفاده کنید تا ظاهری زیبا و شیک به منزل شما ببخشند.

بر اساس بودجه خود، مقدار تراکم فرش را انتخاب کنید

تصور بسیاری از مردم این است که مقدار شانه و تراکم آن، مشخصه اصلی کیفیت فرش محسوب می شود و خود را ملزم می کنند تا فرش با تراکم بالا را خریداری کنند. میزان شانه و تراکم فرش یکی از موارد کیفیت فرش است و مواری دیگری چون نوع الیاف، ارتفاع و قطر خاب فرش و ... بر کیفیت فرش اثر گذار خواهند بود که برای دریافت اطلاعاتی کامل تر می توانید مقاله بهترین فرش های ماشینی را مطالعه نمایید.

 بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که خرید یک فرش با تراکم پایین از یک برند معتبر که کیفیت آن بین مردم تضمین شده است، بسیار بهتر از فرش با تراکم بالایی است که از یک برند نامعتبر خریداری شده باشد. از این رو بودجه خود را صرف خرید فرشی کنید که حتی با تراکم پایین نیز کیفیت بالایی دارد.

چگونه تراکم و شانه فرش را تشخیص دهیم؟

شانه و تراکم فرش به تعداد گره‌ها یا ریشه‌هایی گفته می‌شود که در هر متر مربع از عرض و طول فرش قرار دارند. برای تشخیص شانه و تراکم فرش، دو روش وجود دارد:

- روش اول: با استفاده از خط‌کش، یک متر از عرض و طول فرش را اندازه‌گیری کنید و تعداد گره‌ها یا ریشه‌هایی را که در آن قسمت قرار دارند، شمارش کنید. بعنوان مثال، اگر در یک متر از عرض فرش 700 گره و در یک متر از طول فرش 2550 گره باشد، شانه فرش 700 و تراکم فرش 2550 است.

روش دوم: با استفاده از خط‌کش، 10 سانتی‌متر از عرض و طول فرش را اندازه‌گیری کنید و تعداد گره‌ها یا ریشه‌هایی را که در آن قسمت قرار دارند، شمارش کنید. سپس تعداد گره‌های عرضی را در 10 ضرب کنید تا شانه فرش را بدست آورید و تعداد گره‌های طولی را در 10 ضرب کنید تا تراکم فرش را بدست آورید. بعنوان مثال، اگر در 10 سانتی‌متر از عرض فرش 70 گره و در 10 سانتی‌متر از طول فرش 255 گره باشد، شانه فرش برابر با 700=10*70 و تراکم فرش برابر با 2550=10*255 است.

 به طور کل، شمارش دقیق تعداد گره‌ها کار دشوار و زمان‌بری است که احتمال خطا در آن وجود دارد. بنابراین راه بهتری که می‌توان انتخاب کرد، اعتماد به برند فرش است. بنابراین قبل از خرید، برندهای معتبری مانند فرش زمرد مشهد و سایر برندهای شناخته شده را انتخاب کنید تا هم کیفیت فرش را تضمین کنید و هم مقدار تراکم و شانه آن را مطمئن باشید.

محصولات مرتبط
10,417,000 تومان (بدون مالیات)
فرش زمرد مشهد کد 22009 بژ گل برجسته از مجموعه محصولات هزار و دویست شانه فرش زمرد مشهد بوده که دارای تراکم طولی 3600 می باشد. این محصول ده رنگ بوده و 100% اکریلیک بایر آلمان می باشد. برای آگاهی از موجودی...
7,878,000 تومان (بدون مالیات)
فرش ماشینی زمرد مشهد طرح کد 25069 طوسی از مجموعه محصولات هفتصد شانه بوده که دارای تراکم طولی 2550 می باشد. این محصول هشت رنگ بوده و 100% اکریلیک بایر آلمان می باشد. برای آگاهی از موجودی قالیچه...
8,456,000 تومان (بدون مالیات)
فرش ماشینی مشهد طرح کد 722219 سورمه ای از مجموعه محصولات هفتصد شانه بوده که دارای تراکم طولی 2550 می باشد. این محصول هشت رنگ بوده و 100% اکریلیک بایر آلمان می باشد. برای آگاهی از...
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم