چگونه تابلو فرش خود را قیمت گذاری کنیم؟

توسط 2582

تابلو فرش یک وسیله تزیینی و هنری است که در انواع مختلف دستباف و ماشینی تولید می‌شود. قیمت گذاری تابلو فرش بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله جنس، طرح، رنگ، ابعاد، کیفیت و تعداد شانه. تابلو فرش دستباف از نظر قیمت و ارزش بالاتر از تابلو فرش ماشینی هستند و معمولاً طرح‌های منحصر به فرد و اصیل دارند. 

یکی از سوالاتی که معمولا هنگام خرید نخ و نقشه تابلو فرش توسط بافنده ها پرسیده می شود این است که چگونه باید تابلوفرش خود را قیمت گذاری کنیم؟ یک تابلوفرش دستبافت حاصل ماه ها زحمت بافنده و نتیجه سال ها مهارت و تجربه اندوزی است و زمانی این زحمت ها به نتیجه می رسد که محصول بافته شده با قیمت خوبی فروخته شود. اما ابهام در مورد نحوه قیمت گذاری تابلو فرش دستباف از یک سو و وجود منغعت طلبانی که قصد دارند با کمترین قیمت ممکن یک تابلوفرش دستباف را از بافنده خریداری نمایند باعث شد مقاله ای را به روش قیمت گذاری تابلو فرش دستباف اختصاص دهیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر قیمت گذاری تابلو فرش

بعد از بافت تابلو فرش، مسئله ای که برای بافنده اهمیت زیادی دارد، قیمت گذاری تابلو فرش است که می تواند نشان دهنده کیفیت عملکرد و توانایی او باشد. عوامل گوناگونی در قیمت گذاری تابلو فرش مؤثر هستند که هر هنرمند و بافنده فرش باید با آنها آشنا باشد تا تابلو فرش خود را مطابق با ارزش واقعی آن، به قیمت منصفانه ای بفروشد. در ادامه به هر یک از این عوامل پرداخته می شود.

جنس به کار رفته در بافت، عامل تعیین کننده کیفیت و قیمت تابلو فرش

تابلو فرش را می توان براساس جنس به کار رفته در بافت به چهار دسته تقسیم بندی کرد که هریک می تواند قیمت متفاوتی داشته باشد. این چهار نوع عبارتند از:

1. تابلو فرش دستبافت تمام ابریشمی: این نوع تابلو فرش از الیاف ابریشم بافته می شود که از پیله کرم ابریشم به دست می آید. این الیاف بسیار نازک و نرم هستند و باعث می شوند که تابلو فرش دارای درخشندگی و لطافت بالایی باشد. همچنین این الیاف از مقاومت و استحکام زیادی برخوردار می باشند که باعث می شوند تابلو فرش دیر فرسوده شود. بافت تابلو فرش تمام ابریشم نیاز به دقت و حساسیت زیادی دارد و زمان بسیار طولانی می برد. به همین دلیل، قیمت تابلو فرش ابریشمی بسیار بالا خواهد بود و معمولا به عنوان یک آثار هنری گران قیمت شناخته می شود.

2. تابلو فرش دستبافت پشمی (مرینوس): این مدل تابلو فرش ها که اکثر تابلو فرش های موجود در بازار را شامل می شود، از الیاف پشمی بسیار ظریف که از گوسفندان نژاد مرینوس تهیه می شود بافته می شوند. علاوه بر آن معمولا مقداری هم ابریشم برای زیبایی بیشتر در این تابلو فرش ها استفاده می شود. این تابلو فرش ها به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در اثر تماس با آب دچار مشکل نخواهند شد. بافت تابلو فرش مرینوس نسبتا ساده تر و سریع تر از تابلو فرش تمام ابریشمی خواهد بود. و قیمت آن معمولا از تابلو فرش ابریشمی کمتر است.

کیفیت بافت، عامل مهم در افزایش ارزش تابلو فرش

به عنوان یک بافنده فرش، این موضوع بسیار اهمیت دارد که یک تابلو فرش با کیفیت بافته شود. برای آگاهی از این موضوع، باید ببینید که چقدر تابلو فرش شما با دقت و حساسیت بافته شده است. برای این منظور می توانید تعداد رج و گره در هر متر مربع را محاسبه کنید. رج به تعداد ردیف های پود در طول فرش و گره به تعداد نقطه های رنگ در عرض فرش گفته می شود. هر چه تعداد رج و گره بالاتر باشد، نشان دهنده دقت و حساسیت بالاتر در بافت است و قیمت فرش را افزایش می دهد. به عنوان مثال، یک تابلو فرش با ۵۰۰ رج و ۵۰۰۰ گره در هر متر مربع قیمت بالاتری نسبت به یک تابلو فرش با ۲۰۰ رج و ۲۰۰۰ گره در هر متر مربع دارد. عدم بالازدگی یا پایین زدگی، بافت صحیح گره ها و پرداخت مناسب از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت تابلو فرش ها هستند.

از اصالت، زیبایی و پیچیدگی طرح و نقش تابلو فرش خود برای قیمت گذاری مناسب استفاده کنید.

همانطور که در عنوان هم مشاهده می شود، سه مولفه طرح و نقش تابلو فرش یعنی اصالت، زیبایی و پیچدگی بر قیمت گذاری تابلو فرش شما بسیار اثر گذار خواهد بود. حال بررسی می کنیم که منظور از هر کدام از مولفه ها در طرح و نقش تابلو فرش چه مواردی است و با رعایت کردن این موارد، می توان تابلو فرش با ارزشی را تولید کرد.

  •         اصالت: این عامل مشخص می کند که نقشه تابلو فرش شما چقدر برگرفته از سنت ها، فرهنگ ها، هنرها و اسطوره های مختلف است. اگر طرح و نقش شما از یک منبع معتبر و مشهور الهام گرفته شده باشد، مثل آثار استادان هنری، نقاشی های تاریخی، داستان های اسطوره ای و غیره، ارزش آن افزایش می یابد. اگر طرح و نقش شما خلاقانه و منحصر به فرد باشد، تابلو فرش گران قیمتی به نظر خواهد رسید.

  •         زیبایی: منظور از زیبایی این است که طرح و نقش تابلو فرش شما چقدر جذاب و دلنشین باشد. این عامل بستگی به سلیقه شخصی دارد ولی بعضی معیارهای عمومی هم وجود دارد. مثلا رنگ های تابلو فرش باید با هم هماهنگ باشند و تضاد نداشته باشند. شکل های تابلو فرش باید با هم توازن داشته باشند و نامتقارن نباشند. جزئیات تابلو فرش باید با هم سازگار باشند و ناسازگار نباشند. هر چه طرح و نقش تابلو فرش شما زیباتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.

  •         پیچیدگی: این عامل مشخص می کند که طرح و نقش تابلو فرش شما چقدر دارای حجم، عمق، حالت، حرکت و روایت است. اگر طرح و نقش شما دارای ابعاد مختلف و جذاب باشد، قیمت گذاری مناسبی میتوان برای تابلو فرش در نظر گرفت. اگر طرح و نقش شما ساده و یک بعدی باشد، قیمت چندان ارزشمندی نخواهد داشت.

تقاضا و عرضه، نشانه ای از محبوبیت و کمیابی تابلو فرش

یکی از نکات مهم و کلیدی که باید قبل از بافت تابلو فرش  به آن توجه کرد، میزان تقاضا برای نقش و طرحی است که برای تابلو فرش خود انتخاب کرده اید. این عامل مشخص می کند که چقدر تابلو فرش شما در بازار مورد توجه و خرید قرار می گیرد. اگر تابلو فرش شما دارای طرح و نقش محبوب و کمیاب باشد، قیمت آن بالاتر است. اگر تابلو فرش شما دارای طرح و نقش رایج و زیاد باشد، قیمت آن پایین تر است.

جمع بندی نهایی

با توجه به موارد گفته شده میتوان یک راهکار عملی برای تعیین قیمت پایه یک تابلوفرش پیشنهاد داد که عوامل بالا میتواند در آن تاثیرگذار باشد و باعث افزایش یا کاهش آن شود. برای تعیین قیمت پایه تابلوفرش دست بافت خود مراحل زیر را انجام دهید:

1- ابتدا قیمت روز مواد اولیه تابلوفرش خود را بدست آورید. مواد اولیه شامل نخ و نقشه و چله (نخ یا ابریشم) و پود ضخیم و نازک. برای این کار می توانید به وبسایت شرکت تولید کننده نخ و نقشه مراجعه کنید.

2- مزد بافنده را در منطقه سکونت خود بدست آورید. مزد بافت معمولا بر اساس گره تعیین می شود (مثلا گرهی 100 ریال یا گرهی 150 ریال). مزد بافت هر گره را در تعداد کل گره های تابلوفرش خود ضرب کنید. برای بدست آوردن تعداد کل گره های تابلو فرش، تعداد رج ها را در تعداد گره هایی که در هر رج بافته شده است ضرب کنید. مثلا یک تابلو فرش که دارای 500 رج و 750 گره در هر رج باشد، 375000 گره دارد. و مزد بافت آن در مجموع می شود:

375،000 گره × 150 ریال = 56،250،000 ریال

نکته ای که در اینجا وجود دارد اینست که مزد بافت هر گره، در نقاط مختلف کشور یکسان نیست و در بعضی مناطق بسیار پایین و در بعضی مناطق بسیار بالاست. نکته دیگر اینکه در بعضی از مناطق کشور بجای محاسبه بر اساس تعداد گره، محاسبه بر اساس تعداد مقاط انجام می شود که در نهایت برای محاسبه تفاوتی نمیکند.

3- مزد بافت را با قیمت روز مواد اولیه جمع بزنید. حالا می توانید قیمت پایه تابلو فرش دستبافت خود را مشخص کنید.

نکته مهم دیگر اینکه تهیه بسته بدی مناسب و روش های خلاقانه بازاریابی از جمله داستان سرایی برای محصول، می تواند به قیمت گذاری بالاتر محصول شما بیانجامد. برای آشنایی با روش داستان سرایی برای محصولات خود، می توانید کتابچه راهنمای داستان سرایی برای فرش و تابلوفرش دستبافت را بصورت رایگان از ما دریافت نمایید. علاوه بر این مطالعه مقاله چگونه تابلو فرش خود را بفروشیم هم می تواند شما را با راه های فروش تابلو فرش آشنا کند.

در این مقاله سعی شد که شما مخاطبان را با موارد و عواملی که می تواند بر قیمت تابلو فرش شما تاثیر داشته باشد، آگاه کنیم. اما برای این که بتوان قیمت دقیق تری برای تابلو فرش خود بدست آورید، لازم است با فروشندگان منصف و یا کارشناسان فرش دستباف مشاوره کنید و کار خود را از نزدیک به آن ها نشان دهید.

محصولات مرتبط
2,520,000 تومان (بدون مالیات)
نخ و نقشه تابلوفرش دستباف طرح کد 119 با 66 رنگ و 10 رنگ ابریشم به ابعاد 360 رج در 600 گره (رجشمار 46) و سایز 91 در 55 سانتی متر تهیه شده از با کیفیت ترین نخ های مرینوس و ابریشم. بصورت گلوله شده و همراه با نقشه...
2,992,500 تومان (بدون مالیات)
نخ و نقشه تابلوفرش دستباف طرح کد 115 با 94 رنگ و 18 رنگ ابریشم به ابعاد 350 رج در 690 گره (رجشمار 46) و سایز 53 در 105 سانتی متر تهیه شده از با کیفیت ترین نخ های مرینوس و ابریشم. بصورت گلوله شده و همراه با نقشه...
1,522,500 تومان (بدون مالیات)
نخ و نقشه تابلوفرش دستباف تندیس طرح کد 29 با 28 رنگ به ابعاد 439 رج در 330 گره (رجشمار 46) و سایز 50 در 67 سانتی متر تهیه شده از با کیفیت ترین نخ های مرینوس. بصورت گلوله شده و همراه با نقشه کامپیوتری و صوتی
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

حساب کاربری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم